Tachograf – czym jest i jak działa?

Prawa kierowcy zawodowego jest bardzo wymagająca i męcząca. Wiąże się z wieloma obowiązkami. Kierowca musi na przykład dbać o prawidłowy stan techniczny prowadzonego „TIR-a” czy o to, aby załadunek dojechał w całości.

Bardzo ważne jest również stałe monitorowanie trasy czy przerw kierowcy. Aby ułatwić to zadanie, w ciężarówkach montuje się tachografy. Tego typu sprzęt zapisuje przejechaną drogę czy czas przerwy kierującego pojazdem. Dla kierowcy i pracodawcy nie ma ważniejszego urządzenia niż właśnie tachograf. Co to jest oraz jak działa taki sprzęt?

Dzięki tachografom, możliwe jest także dokładne wyliczenie wynagrodzenia za pomocą takich aplikacji jak VTS.

Jednak warto pamiętać, że aplikacja VTS pozwala także wyliczyć wynagrodzenie na podstawie danych z GPS, lub wpisanych do programu odręcznie.

 

Czym jest tachograf?

Tachograf jest analogowym lub cyfrowym urządzeniem pomiarowym, które stanowi obowiązkowe wyposażenie kierowcy zawodowego. Jego główne zadanie polega na monitorowaniu każdego działania pojazdu oraz kierowcy. Urządzenie śledzi dzienną liczbę przejechanych kilometrów, prędkość chwilową, dyżur kierującego czy czas jego przerwy. W przypadku tachografu analogowego odnotowywane jest również każde otwarcie obudowy. Takie dane są następnie wykorzystywane przez pracodawcę do rozliczeń z kierowcą.

Dlaczego jednak wprowadzono te urządzenia? Główny zamysł obejmuje zwiększenie bezpieczeństwa na drodze oraz dbałość o warunki kierowcy. Takie urządzenia mają na celu przede wszystkim zminimalizowanie wypadków na drogach spowodowanych przez przemęczone osoby.

Od 1 maja 2006 roku w ciężarówkach spotkać można jedynie tachograf cyfrowy. Tego typu sprzęt zbiera dane na nośniku pamięci. Jednak pojazdy, które zostały zarejestrowane przed tą datą, nadal mogą stosować tachograf analogowy. W przypadku awarii konieczne jest jednak przejście na urządzenie cyfrowe.

 

Tachograf — kogo obowiązuje?

Wbrew pozorom, tachografy nie muszą być montowane w każdym pojeździe. Unia Europejska wydała decyzję, że takie urządzenie powinno obowiązkowo pojawić się w ciężarówkach przekraczających masę całkowitą 3,5 tony oraz w takich przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób (wliczając kierowcę). Ponadto wprowadzony przez Parlament Europejski oraz Komisję Europejską “pakiet mobilności” wymusza używanie tachografów w busach o masie całkowitej przekraczającej 2,5 tony.

Tych urządzeń nie muszą używać jednak rolnicy. Z takiej powinności wyłączeni są kierowcy ciągników rolniczych i leśnych, pojazdów przeznaczonych do przewozu zwierząt, a także tych należących do przedsiębiorstw rolniczych, jeżeli kierujący wykonuje kursy nie dalej niż 50 km od stałego miejsca parkowania.

Należy również wspomnieć, że wszelkiego rodzaju majstrowanie przy urządzeniu czy “jazda na magnesie” są surowo karane i grożą pozbawieniem wolności nawet do 5 lat. Również przedsiębiorca, który montuje tachografy analogowe w pojazdach zarejestrowanych po 2006 roku, musi liczyć się z surowymi karami pieniężnymi.

 

Jak używać tachografu?

Wbrew pozorom tachografy cechują się łatwością w użytkowaniu i nie przysporzą większych problemów nawet początkującym kierowcom. Trochę trudniejsze w obsłudze są urządzenia analogowe. Jednak im nowszy model tachografu, tym jest prostszy w obsłudze. Jak więc korzystać z takiego urządzenia?

W przypadku modeli analogowych wszelkie informacje zapisywane są na specjalnych tarczkach. Bardzo ważne jest, aby przed rozpoczęciem pracy dokładnie ją opisać. Muszą znaleźć się na niej takie informacje jak nazwisko kierowcy, numer rejestracyjny pojazdu, data czy miejsce rozpoczęcia i zakończenia kursu. Jeżeli tachograf analogowy nie będzie zawierał którejkolwiek z tych informacji, grozi to karą finansową. Jeśli natomiast kierowca znajdował się z daleka od pojazdu i nie miał możliwości użycia urządzenia, takie zdarzenie powinno zostać odnotowane na rewersie tarczki.

Tachograf cyfrowy jest zdecydowanie prostszym urządzeniem w obsłudze. Wszelkie dane są zapisywane na nośniku umieszczonym w pojeździe oraz na karcie kierowcy lub w pamięci masowej samego tachografu. Dane z niej powinny być odczytywane co 28 dni, natomiast te znajdujące się w samochodzie raz na 90 dni. Na żądanie uprawnionego podmiotu lub w przypadku awarii można dokonać tego wcześniej. Dane z tachografu powinny być przechowywane w taki sposób, aby nie dostały się w ręce nieuprawnionej osoby.

Warto pamiętać, że istnieje możliwość automatycznej transmisji danych w postaci plików w formacie DDD z tachografu do aplikacji VTS a następnie realizacji automatycznego wyliczenia wynagrodzeń kierowców.

Comments are closed.