Czym jest jazda w podwójnej obsadzie i jakie są jej zasady?

Wariantów pracy kierowcy zawodowego istnieje wiele – ich wybór zależy od wielu czynników. Większość z nich podyktowana jest przede wszystkim przez polecenia przedsiębiorstwa. To pracodawca może zdecydować, w jaki sposób będzie pracował kierowca. Podwójna obsada stanowi często wykorzystywany wariant pracy, który oczywiście ma swoje wady i zalety. Czym jest taka jazda oraz dlaczego znajduje szerokie zastosowanie we współczesnym transporcie zawodowym?

 

Co to jest jazda w podwójnej obsadzie?

Praca kierowcy zawodowego ma dość specyficzny charakter, ponieważ nie zakłada wykonywania swoich podstawowych obowiązków w jednym miejscu pracy. Jest wręcz zupełnie odwrotnie – to kierowca musi przemieszczać się z miejsca na miejsce, aby spełnić swoje podstawowe zadania. Istnieją obszerne regulacje na temat tego, jak powinien wyglądać czas pracy takiego kierowcy i co musi mu zapewnić pracodawca.

Z uwagi na szczególny charakter wykonywania obowiązków przez pracownika specjalizującego się w transporcie powstało wiele wariantów takiego funkcjonowania, mających za zadanie przede wszystkim usprawnić realizowanie codziennej pracy. Jedną z takich propozycji bez wątpienia jest stworzenie załogi dwuosobowej. Czas pracy tego specyficznego zespołu liczy się nieco inaczej niż w przypadku samodzielnego kierowcy. Wyjaśniając, czym jest jazda w podwójnej obsadzie, trzeba zwrócić uwagę na to, że w kabinie jednocześnie jeździ dwóch kierowców, którzy prowadzą auto ciężarowe na zmianę.

Wyliczenie wynagrodzenia kierowców w obsadzie podwójnej, podlega nieco odmiennym zasadom, niż w przypadku obsad jednoosobowych. Aplikacja VTS dokonuje automatycznego rozróżnienia obsad dwuosobowych i w sposób nieco odmienny pozwala zgodnie z prawem wyliczyć wynagrodzenie kierowców.

 

Obowiązki, przed którymi stoi kierowca – podwójna obsada a jej wymagania

Aby można było mówić o zgodnej z prawem pracy w podwójnej obsadzie, muszą zostać spełnione pewne warunki charakterystyczne dla tego modelu wykonywania swoich zawodowych obowiązków. Przede wszystkim dwójka kierowców powinna rozpoczynać pracę w tym samym momencie, a także dotrzeć wspólnie do bazy. Jeśli okaże się, że w którymś momencie na trasie jeden kierowca wysiadł, nie docierając do celu, nie można mówić o jeździe w podwójnej obsadzie. Co jeszcze ważniejsze, w takich sytuacjach można liczyć się z koniecznością zapłaty kary, ponieważ nie będzie możliwe dokładne określenie rzeczywistego czasu pracy obu osób, choć jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy działającego w transporcie.

 

Załoga dwuosobowa – czas pracy

Praca w podwójnej obsadzie w pewnych przypadkach może okazać się bardziej niż opłacalna. Jednak jednocześnie należy pamiętać o wszystkich przepisach zobowiązujących przedsiębiorcę do przedstawienia odpowiedniego planu. Wykorzystywanie naszych rozwiązań do monitorowania czasu pracy kierowcy jest w tym odniesieniu wręcz niezbędne, biorąc pod uwagę to, jak ściśle należy się trzymać jasno określonych norm. Dotyczą one przede wszystkim tego, jak przedstawiają się ograniczenia czasu pracy w tej kwestii.

Najczęściej w transporcie stosuje się po prostu tachografy, które mają również możliwość podsumowania wykonywania obowiązków przez załogę dwuosobową. Czas pracy w takim wypadku zapisywany jest na właściwych kartach lub wykresówkach, jeśli tylko nośniki zostały umieszczone w odpowiednich slotach wejściowych. Gdy kierowcy zamieniają się miejscami i druga osoba zaczyna prowadzić pojazd ciężarowy, wystarczy zmienić te elementy.

 

Czy jazda w podwójnej obsadzie jest opłacalna?

Powyższe pytanie może zadawać sobie wielu przedsiębiorców stojących przed wyzwaniem obsadzenia stanowisk profesjonalnych kierowców. Często zapotrzebowanie na długie trasy pod tym względem jest bardzo duże, dlatego też pojawia się pomysł pracy w podwójnej obsadzie. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, z czego główną jest przede wszystkim możliwość planowania dłuższych tras. System zmianowy opiera się na dwóch osobach, zatem zapewnienie przerw może być łatwiejsze.

Nie można jednak zapominać o minusach jazdy w podwójnej obsadzie, najczęściej biorących się po prostu z różnorodnych charakterów pracowników. Spędzanie z jedną osobą tyle czasu w niewielkiej kabinie w pojeździe może wiązać się z pewnymi trudnościami. Co istotne, większość kierowców zdecydowanie woli pracować w pojedynkę – a szczególnie na długich trasach międzynarodowych.

Comments are closed.